06 4272 8479

Een dag niksen om te herstellen van prikkels en stress

In een omgeving waar veel prikkels zijn, altijd iets te doen is, en er te weinig uren in een dag lijken te zitten, valt het niet altijd mee om een dag rust te nemen. Een dag waarin je je helemaal kunt overgeven aan lanterfanten en bankhangen. Vanuit mindfulness oogpunt ben ik het een "herstel-dag" gaan noemen. Lees verder voor een oefening en boekentip (mindfulness roman).


Zelfzorg: Een dag niksen om te herstellen van prikkels en stress 

Heb jij regelmatig een dag dat je bewust he-le-maal niks hoeft, zeer weinig doet en je daar totaal zonder schuldgevoel aan overgeeft voor maximale ontspanning?

Laat ik heel eerlijk zijn en toegeven dat ik deze noodzakelijke "rustdagen" wel eens een week of langer vooruit schuif.

Omdat er ondanks mijn goede voornemens en broodnodige rust dan toch weer iets is waar ik graag naar toe wil gaan, of omdat ik mijn kantoorwerk niet heb afgekregen of het huis hard aan een opruimbeurt toe is.

Of omdat ik gewoon rusteloos ben en achter mijn gedachten aan 
blijf hollen. Ja, echt! Ik heb ook nog wel eens van die dagen ;-)


Soms boek ik een retraite-stiltedag of ga ik naar de sauna, want dan weet ik zeker dat ik het een dag rustig aan doe.  
Omdat het zo lastig kan zijn om een dag thuis niks te doen. 


Je kent het misschien wel ?

Een lees-dag op de bank
Laatst had ik een zondag zonder afspraken en het plan om eens flink op te ruimen en allemaal klusjes te gaan doen die waren blijven liggen. De dagen ervoor waren gevuld geweest met intensieve afspraken en ik was eigenlijk heel erg moe en verlangde naar een dag rust. 

Normaal gesproken kon ik me daar met moeite aan overgeven, vanuit een plichtsbesef en schuldgevoel dat ik ook op een vrije dag nuttige dingen moet doen. 

Nu ik dagelijks mediteer en mindfulness verweef in mijn dag, werd ik me bewust van de absurde gedachten die mij probeerde in de actiestand te houden. Terwijl ik veel zin had in een dag op de bank met een goed boek. 

Ik besloot het eens anders te doen dan ik gewend was. Ik liet de boel de boel, heb een boek gepakt en heb me overgegeven aan het verhaal. Ik maakte een reis vanaf de bank naar een ander land, een ander leven. Het was heerlijk. 

Van doen naar zijn
Een dag op de bank met een goed boek (of iets vergelijkbaars waar jij rustig van wordt), staat gelijk aan een dag herstellen zonder ziek te zijn.

Ik zou je alleen daarom al willen aanmoedigen ook met regelmaat een dag voor jezelf te nemen. Om te herstellen van de drukte, de stress en de prikkels. Laat je telefoon uit, negeer tv en computer en ga fijn een dag lummelen, slapen, lezen of knutselen. Iets wat je als kind ook graag deed toen er nog geen internet was.  

Oefening om een rust/herstel dag mee te beginnen

- Zit op een stoel met je voeten op de grond en sluit je ogen
- Merk op hoe het met je is: in welke stemming ben je, hoe voelt je lichaam, wat voor soort gedachten gaan er door je heen? 
- Breng je aandacht naar je adembeweging. Merk op waar je je ademhaling bewust kan waarnemen. Bijv. bij je neus, het uitzetten van je borstkas of het rijzen en dalen van je buik...
- Volg de beweging zonder je adem te veranderen, het is goed zoals het is. Het gaat om de aandacht die je in de oefening steekt. 
- Doe dit een minuut
- Breng dan je aandacht weer naar je hele lichaam. Merk op hoe je er nu bij zit. Voel je het contact van je voeten met de grond, je billen met de zitting van de stoel en je rug tegen de leuning. 

Doe deze oefening een paar keer per dag. Je leert om korte rustmomenten in te bouwen, die je uiteindelijk energie opleveren, naarmate je het vaker doet. 

Boekentip: Wat het hart kan horen boekentip
van Jan-Philipp Sendker

Een roman om in 1 keer uit te lezen.  Het verhaal speelt zich voor een groot deel af in een schilderachtig dorp in de bergen van Birma. 
Het verhaal heeft meerdere lagen en als je affiniteit hebt met mindfulness, zul je er zeker veel herkenning uit halen. 

 

Mindfulness voor balans tussen doen en ontspannen
Spreekt deze blog je aan en zou je graag meer willen weten over mindfulness? 
Neem gerust contact met me op voor meer informatie.

Ik geef regelmatig workshops en trainingen waar mindfulness centraal in staat. Zie ook de agenda
Ik leer je bewuster omgaan met drukte, spanningen en een hoofd vol gedachten. Waardoor je met meer rust toch productief blijft. 

 

Meer weten of afspraak maken?

06 4272 8479